OpiskelijaJussi Nikula
Koulu Teknillinen korkeakoulu
Matkakohde Norges Tekniske Naturvitenskapelige Universitet, Norja
Aika 01.01.2001 - 30.06.2001
Vaihto-ohjelma Nordtek

Olin Nordtek-vaihdossa kevätlukukauden 2001 Norjan ainoassa teknillisessä yliopistossa NTNU:ssa. Toinen mahdollinen vesi- ja ympäristötekniikan opinahjo Norjassa on etelänorjalaisen Åsin Norges Landbrukshøyskole. NTNU on Norjan suurin yliopisto ja siellä on tiedekuntia tekniikasta kirjallisuustieteisiin. Vaikka Trondheim on Norjan toiseksi suurin kaupunki 160 000 asukkaan voimin, näkyy ja kuuluu yliopisto ja 24 000 opiskelijaa kaupungin katukuvassa.

Opiskelen TKK:lla rakennus- ja ympäristötekniikan osastolla ympäristöstrategiat pääaineenani ja vesitalous sivuaineenani. Vaihtoon lähdin kolmannen vuoden kevääksi, mikä on mielestäni hyvä ajoitus, koska peruskurssit ovat jo takana ja siksi kursseja voi valita mielestäni hyvin vapaasti. Luin kevään aikana kolme kurssia, joista jokainen oli eri osastolta. Rajoituksiin osastojen välillä liikkuessani en törmännyt ja vaihto-opiskelijoihin suhtauduttiin mielestäni hyvin suopeasti. Organisaatiot ja ympäristö-kurssi oli mielenkiintoista perustietoa organisaatioiden toiminnasta ja ympäristöasioiden huomioon ottamisesta toiminnassa. Teollisen ekologian kurssilla tutustuttiin tähän ainakin minulle uuteen käsitteeseen. Ekologian sovellutukset teollisiin toimintoihin tarjosivat hienoja uusia näkökulmia. Vesirakennuksen osaston hydrologian kurssi on TKK:n vesitalouden yleisopintojaksoa vastaava. Se sopikin suunnitelmaani mainiosti, koska kevään aikana olisi muuten vesitalouden kurssi jäänyt käymättä. Hydrologian kurssi oli erityisen mielenkiintoinen käydä juuri Norjassa, koska Suomesta ja Norjasta löytyy mielenkiintoisia hydrologiaan vaikuttavia eroja ja yhtäläisyyksiä. Molemmat maat ovat pohjoisia ja kylmiä, mikä tuo lumi- ja jääelementit mukaan. Norja taas on vuoristoinen ja valtameren vieressä, mikä vaikutta sateisiin ja valuntaan. Kun kurssin opettaja vielä jaksoi ilokseni vertailla maiden eroja pitkin kurssia, oli oppiminen välillä jopa viihdettä.

NTNU:lla muodollisesti osastoni oli Fakultet for bygg- og miljøteknikk, mutta sillä ei käytännössä ollut mitään merkitystä. NTNU:lla lähes kaikki tekniikan kurssit olivat 2,5 vektal:a, joka on 5 suomalaista opintoviikkoa. Arvosana-asteikko oli 2001 keväällä 6-1, jossa 6 ja 5 olivat hylättyjä ja 1 paras. Norjassa puuhattiin juuri silloin yliopisto-opiskelun uudistamista ja käsittääkseni tämän myötä myös arvosanat ovat muuttuneet kirjainarvosanoiksi syksystä 2001 lähtien. Yliopistolla on mielenkiintoinen osastojen välinen teollisen ekologian ohjelma, jonka alkupään tarjonnasta poimin oman kurssini. Käsittääkseni NTNU on kansainvälisellä tasolla varteenotettava tekijä tällä saralla.
Opiskeluiden puolesta kevät oli oikein mielenkiintoinen eikä vapaa-ajan vietto jäänyt ollenkaan huonommaksi. Trondheimin ympäristössä on loistavat mahdollisuudet kaikenlaisen retkeilyyn ja kalastukseen. Ulkoilmaelämää tulikin harrastettua kunnolla norjalaiseen tyyliin. Myös opiskelija-aktiviteettejä koluttiin niin paljon kuin aika vain antoi myöten. Kiitos Maa- ja Vesitekniikan Tuki ry:lle mahdollisuudesta viettää vähemmän omille taskuille käyvä opettavainen kevät Norjassa.

 


Hae apurahaa verkossa


Hae apurahaa, muuta tietojasi tai tee maksupyyntö. Kaikki kätevästi verkossa apurahapalvelussamme.

Lue Vesitalous-lehteä

etusivu-section2.jpg

Uusimman lehden teemana on vesihuolto. 

Tutustu lehteen