Mathias Westerholm - 2016: National University of Singapore, Singapore

Matkakertomuksen tiedot

Opiskelija
Mathias Westerholm
Koulu
Aalto-yliopisto
Matkakohde
National University of Singapore, Singapore
Aika
03.08.2015 - 06.12.2015
Vaihto-ohjelma
Kahdenvälinen vaihtosopimus

Vaihto-opinnot National University of Singaporessa, 3.8.2015 – 6.12.2015

Aasialainen kulttuuri on aina kiinnostanut minua, ja siksi halusin lähteä vaihtoon Aasiaan. Hain ja pääsin Singaporeen, tietämättä paljoakaan maasta. Vaihdon jälkeen olen kuitenkin todella onnellinen, että pääsin Singaporeen ja olen erittäin tyytyväinen vaihtooni siellä. Monet tietävät, että Singaporessa saa suuret sakot, ja että siellä on korkeita rakennuksia. Parin kuukauden jälkeen huomaa kuitenkin, millainen kohtaamispaikka Singapore on erilaisille kulttuureille. Siellä kiinalaiset, intialaiset, malesialaiset, korealaiset, bangladeshilaiset ja indonesialaiset elävät keskenään ainutlaatuisella tavalla. Varsinkin suomalaisin silmin tämä on ihailuttavaa. Kun tulin Singaporeen maa täytti 50 vuotta ja kaduilla oli suuret juhlat. Oli uskomatonta kuulla vanhojen ihmisten kertomuksia, miten maa on muuttunut, ja miten pilvenpiirtäjät ovat nousseet Marina Bayhin viime 15 vuoden aikana.

Opinnot

Vaihto-opiskeluni aikana National University of Singapore (NUS) arvioitiin Aasian parhaaksi yliopistoksi. Yliopisto on panostanut todella paljon koulutukseen, mutta myös siihen, että oppilailla on hyvät mahdollisuudet opiskella ja elää hyvää ja terveellistä elämää. Useimmat asiat toimivat hyvin ja henkilökunta auttaa aina tarvittaessa. Minulla oli neljä kurssia, joista kahta luennoivat uudet professorit, jotka tulivat suoraan työelämästä. Molemmat suoriutuivat tehtävistään erinomaisesti. Toinen heistä oli ollut töissä Exxonilla ja Chevronilla, ja mielestäni oli erityisen kiinnostavaa kuulla tosielämän tarinoita öljyteollisuudesta. Tällainen käytäntö, että professorit vaihtuvat melko nopeasti on yleistä Singaporessa, ja idea olisi tervetullut myös Suomeen. 

Tasoltaan kurssit olivat aika samalla tasolla kuin Suomessa. Tentit olivat avainasemassa kurssin suorittamisen kannalta, ja ne olivat usein varsin haastavia. Aikaa tenteissä oli hyvin rajoitetusti tehtävien määrään nähden. Aikaa miettimiseen ei ollut tentin aikana - piti osata ulkoa. Alussa minulla oli pieniä ongelmia kurssivalinnoissa ja minun piti vaihtaa lähes kaikki valitsemani kurssit. Jälkikäteen olen kuitenkin tyytyväinen saamiini kursseihin.

Kävin NUS:ssä seuraavat kurssit:

Environmental microbiological principles
Tällä kurssilla haastoin itseäni oppimaan täysin uusia asioita itselleni täysin uudesta aihealueesta, mikrobiologiasta. Minulla ei ollut niin hyvää tuntemusta biologiasta tai kemiasta, joten opin paljon uutta kurssin aikana. Kurssissa käytiin läpi kaikenlaista solujen aineenvaihdunnasta DNAn replikaatioon. Pienessä kaupungissa jossa asuu viisi miljoonaa ihmistä, veden puhdistus on erittäin tärkeää. Singaporessa on tehty paljon tutkimusta vedenkäsittelystä, ja luonnollisesti iso osa kurssista käsitteli veden puhdistusta ja vesistöjen bakteereja. Laboratoriossa kokeiltiin erilaiset puhdistusmenetelmät ja kasvatettiin esimerkiksi E. coli - ja E. aerogenases -bakteereja. Kurssin jälkeen minulla on parempi käsitys mikrobiologiasta ja vedenpudistuksesta.

Process safety, health and the environment
Alussa tämä kurssi kuulostaa mahdollisesti tylsältä. Intialainen professori Parthi Naidu piti kuitenkin huolta, että niin ei olisi. Työuran Chevronilla ja Exxonilla jälkeen, hänellä oli paljon kerrottavaa ja opettavaa. On yksinkertaisesti kiinnostavampaa kuunnella, kun puhujalla on oikeasti kokemusta asioista. Tärkeitä asioita kurssissa oli esimerkiksi kemiallisten prosessien riskit. Opittiin myös miten ympäristö reagoi erilaisissa tapauksissa, vaikka öljyonnettomuuksien jälkeen. 

Microeconomic Analysis I
Tämä kurssi oli suurimmaksi osaksi matemaattisia malleja kysynnästä, tarjonnasta, hinnoittelusta ja investoinneista. Olin odottanut analyyttisempaa lähestymistapaa, jonka avulla tutkittaisiin microekonomian eri osa-alueita. Teoriassa mallit toimivat hyvin, mutta tosielämässä tulee epäilemättä ongelmia näiden kanssa.

Systems thinking and engineering
Kurssin tärkein anti oli, että systeemi on enemmän, kun osiensa summa. Mitkä ovat osien vuorovaikutukset toisiinsa, ja mitä ominaisuuksia syntyy osien vuorovaikutuksen seurauksena? Holistinen ajattelutapa oli tärkeässä roolissa ja pienissä ryhmissä tarkasteltiin monia erilaisia systeemejä. Kurssin toinen osa käsitteli päätöksentekoa, epävarmuustekijöitä, skenaarioanalyysiä ja ajattelun epäloogisuuksia. Laajasta kokonaisuudesta huolimatta kurssi oli todella hyvä. Töitä tehtiin pienessä ryhmässä, ja tästä kurssista sain monta Singaporelaista kaveria. 

Elämä kampuksella

Yliopiston kampus oli erittäin suuri. Asuin kampuksella sijaitsevassa University Townissa (Utown), jossa asui paljon muitakin opiskelijoita. Kampsualueelta löytyivät kaikki tarvittavat asiat; opiskelutilat, treenimahdollisuudet, kauppa ja ruokaloita. Alueen keskellä on suuri nurmikko missä pelattiin jalkapalloa ja ultimatea, yleensä singaporelaiset tai saksalaiset vastaan muut.

Kiinnostavimpiin asioihin vaihto-opiskelun aikana kuuluivat ehdottomasti kouluprojektien ryhmätyöt. Näissä tutustui singaporelaisiin ja myös muihin vaihto-opiskelijoihin. Projektien aikana huomasin, miten erilaiset opiskelutavat ihmisillä on, varsinkin ryhmätöiden kannalta. Singaporelaiset tekevät kaikki asiat valmiiksi ennen ensimmäistä tapaamista, ja sitten valitaan parhaat osat. Alussa minun oli vaikea ymmärtää tätä, mutta vähitellen opin työskentelemään paremmin aasialaisten kanssa ja projektin jälkeen meistä tuli yleensä hyviä ystäviä.

Vaihto-opiskelu oli kaikin tavoin hyvin opettavaista. Oli erittäin kiinnostavaa elää aasialaisessa kulttuurissa, ja nähdä miten asiat toimivat siellä. Kieltämättä ne toimivat sielläkin ja monessa asiassa paremminkin. Tämän lisäksi vaihto tuli tervetulleena vaihteluna arkeen, ja tämän jälkeen on taas enemmän voimia opiskeluun Suomessa.

Espoossa 23.02.2016,

Mathias Westerholm